Asiointi
Korvausasiaa koskevan ratkaisusuosituspyynnön voi tehdä vahinkoa kärsinyt, muu korvaukseen oikeutettu, vakuutuksenottaja tai vakuutuslaitos. Korvausasiaa käsittelevä tuomioistuin voi pyytää lautakunnalta lausuntoa.
Menettely lautakunnassa on kirjallista.
Lautakunnan ratkaisusuositus on maksuton. Ratkaisusuosituksen pyytäjä voi käyttää asiamiestä tai avustajaa. Tästä aiheutuvia kustannuksia ei kuitenkaan korvata.
Lautakunnan toimivalta
Lautakunnan ratkaisusuositus on lautakunnan arvio siitä, miten asia olisi lain ja vakiintuneen korvauskäytännön mukaan ratkaistava. Lautakunta ei ole valvontaviranomainen, joten se ei voi ottaa kantaa vakuutuslaitoksen, hoitolaitoksen tai muun toimijan menettelyn lainmukaisuuteen. Lautakunta ei itse suorita suosittamiaan vahingonkorvauksia. Lautakunnan ratkaisusuositus annetaan tiedoksi ratkaisusuositusta pyytäneelle ja korvausvastuussa olevalle vakuutuslaitokselle, joka harkintansa mukaan tekee asiassa uuden korvauspäätöksen. Käytännössä vakuutuslaitokset noudattavat useimmissa tapauksissa lautakunnan ratkaisusuosituksia.