Menettely liikennevahinkoasioissa
Vakuutuslaitoksen ratkaisusuosituspyyntö
Vakuutuslaitoksen on, jollei korvausasiaa ole ratkaistu tuomioistuimen tai muutoksenhakulautakunnan lainvoimaisella tuomiolla tai päätöksellä, pyydettävä liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta ratkaisusuositus ennen päätöksensä antamista, kun asia koskee:
1) pysyvän ansionmenetyksen taikka kuoleman perusteella suoritettavaa jatkuvaa korvausta tai sen sijasta suoritettavaa kertakaikkista pääoma-arvoa;
2) jatkuvan korvauksen korottamista tai alentamista vahingonkorvauslain 5 luvun 8 §:n perusteella;
3) haitan perusteella suoritettavaa korvausta, jos vamma on vaikea;
4) virheellisen päätöksen oikaisua asianosaisen vahingoksi, jos asianosainen ei suostu virheen korjaamiseen; lausuntoa ei tarvitse kuitenkaan pyytää, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä tai jos kysymyksessä on ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe.
Jos vakuutuslaitoksen päätös poikkeaa lautakunnan ratkaisusuosituksesta korvauksensaajan vahingoksi, sen on liitettävä ratkaisusuositus päätökseensä ja annettava päätös tiedoksi lautakunnalle.
Jos korvausasiassa on annettu tuomioistuimen lainvoimainen ratkaisu, liikenne- ja potilasvahinkolautakunta ei saa käsitellä asiaa siltä osin kuin tuomioistuin on ratkaissut sen.
Vakuutuslaitos voi pyytää lautakunnalta ratkaisusuosituksen ja tuomioistuin lausunnon korvausasian ollessa niiden käsiteltävänä.
Ratkaisusuosituksen pyytäminen ja vastineen antaminen
Vakuutuslaitoksen tekemän ratkaisusuosituspyynnön ja vastineen perustietoihin kuuluvat tarpeelliset asian ja asianosaisten yksilöintitiedot; nimi, henkilötunnus, osoite, vahinkopäivä.
Ratkaisusuosituspyynnöstä tulee ilmetä, onko kyseinen vahinko myös tapaturmavakuutuslain mukainen vahinko, ja mikä vakuutuslaitos on korvausvastuussa. Mahdolliset tapaturmavakuutusjärjestelmän lautakunta- ja tuomioistuinkäsittelyjen lausunnot ja päätökset tulee oheistaa asiakirjaan.
Ratkaisusuosituspyyntöön on selkeästi merkittävä, mitä korvauskysymystä se koskee ja onko liikennevahinkoasia aikaisemmin käsitelty lautakunnassa tai tuomioistuimessa sekä miltä osin ja milloin käsittely on tapahtunut. Lisäksi vakuutuslaitoksen on ilmoitettava asiaa hoitavan henkilön nimi ja yhteystiedot.
Kukin korvauskysymys on käsiteltävä erikseen asianmukaisesti perustellen. Ansionmenetystä koskevat laskelmat on niin ikään perusteltava siltä osin, kuin niihin sisältyy harkinnanvaraisia valintoja esimerkiksi vuosiansion määrittelyyn liittyen. Ratkaisusuosituspyyntöön on oheistettava tarvittavat selvitykset liitteinä ja liitteistä on laadittava luettelo.
Vahinkoa kärsineen, vakuutuksenottajan tai muun korvaukseen oikeutetun ratkaisusuosituspyyntö
Vahinkoa kärsineellä, vakuutuksenottajalla ja muulla korvaukseen oikeutetulla on korvausasiassa oikeus pyytää liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta ratkaisusuositusta vuoden kuluessa vakuutusyhtiön päätöksen antamisesta.
Kun ratkaisusuosituspyyntö koskee liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta säädetyn lain mukaista korvauspäätöstä, ratkaisusuosituspyyntö on tehtävä 30 päivän kuluessa korvauspäätöksen antamisesta.
Jos ratkaisusuositusta on pyytänyt luonnollinen henkilö, perusteltu ratkaisusuositus on annettava kirjallisena viimeistään 90 päivän kuluttua siitä, kun lautakunnan käytettävissä on ollut kaikki lausunnon antamiseksi tarpeellinen aineisto. Erittäin monimutkaisessa asiassa lautakunta voi harkintansa mukaan pidentää 90 päivän määräaikaa. Asianosaisille on tällöin ilmoitettava määräajan pidentämisestä sekä ratkaisusuosituksen antamisen arvioidusta ajankohdasta.
Vahinkoa kärsinyt tai muu edellä mainittu ratkaisusuosituksen pyytäjä voi käyttää asiansa hoitamisessa lakimiesapua. Tästä aiheutuneet kustannukset jäävät ratkaisusuositusta pyytävän vastattavaksi.
Kuuleminen
Lautakunta käsittelee ratkaisusuosituspyynnön kuultuaan ensin toista asianosaista.
Niissä asioissa, joissa vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan lausuntoa, vakuutuslaitoksen tulee toimittaa jäljennös siitä vahinkoa kärsineelle, ja antaa asianmukaiset ohjeet vastineen antamisesta ja toimittamisesta lautakunnalle. Ratkaisusuosituspyynnöstä on käytävä ilmi, että vakuutuslaitos on menetellyt tämän mukaisesti.
Vakuutuslaitoksen on annettava ratkaisusuosituksen pyytäjälle tiedoksi pyynnön johdosta lautakunnalle antamansa vastine liiteasiakirjaluetteloineen. Vastineessa on oltava maininta tiedoksi antamisesta.
Tarvittaessa lautakunta huolehtii kuulemisesta. Vahinkoa kärsineelle annetaan 30 päivän määräaika vastineen toimittamiseksi ja vakuutuslaitokselle 21 päivän määräaika vastineen ja asiakirjojen toimittamiseksi.
Mahdollista määräajan pidentämistä on pyydettävä määräajan kuluessa. Pidennyspyynnössä on mainittava syy määräajan pidentämiselle sekä ilmoitettava mihin saakka määräaikaa pyydetään jatkettavaksi.
Lautakunta antaa tiedon mahdollisesta uudesta määräajasta asianosaisille.