Potilasvahingot
Lautakunnan potilasvahinko-osaston tehtävänä on antaa ratkaisusuositus siitä, onko tutkimuksen, hoidon taikka sellaisen laiminlyönnin yhteydessä aiheutunut potilasvahinkolain säännösten perusteella korvattava henkilövahinko. Myös ammatillisen kuntoutuksen korvaamista koskevat asiat kuuluvat potilasvahinko-osaston toimivaltaan.
Potilasvahinkoa koskeva vahinkoilmoitus osoitetaan ensi vaiheessa Potilasvakuutuskeskukselle. Jos Potilasvakuutuskeskus ei ole käsitellyt ratkaisusuosituspyynnössä tarkoitettua korvausasiaa, lautakunta siirtää asian käsittelyn Potilasvakuutuskeskukselle. Siirrosta ilmoitetaan ratkaisusuosituspyynnön tekijälle.
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta voi käsitellä asian myös korvausperusteen osalta, vaikka ratkaisusuositusta pyydettäisiin vain korvausmääristä.
Ratkaisusuosituspyyntö on tehtävä Potilasvakuutuskeskuksen muutoksenhakuosoituksessa ilmoitetussa ajassa.
Lautakunnan ratkaisu on suositus siitä, miten asia olisi lain mukaan ratkaistava. Lautakunta ottaa ratkaisusuosituksessaan kantaa vain niihin seikkoihin, joilla voidaan arvioida olevan merkitystä korvausasian käsittelyssä. Lautakunta ei itse suorita suosittamiaan vahingonkorvauksia. Lautakunnan ratkaisusuositus annetaan tiedoksi Potilasvakuutuskeskukselle, joka harkintansa mukaan tekee asiassa uuden korvauspäätöksen. Käytännössä Potilasvakuutuskeskus noudattaa useimmiten lautakunnan ratkaisusuosituksia.
Ratkaisusuosituspyynnön tekeminen
Pyynnön voit tehdä tulostettavalle lomakkeelle tai vapaamuotoisesti.
Lataa lomake PDF-muodossa
Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö
Ratkaisusuosituspyyntö tehdään kirjallisena. Pyynnön voi tehdä vapaamuotoisesti. Siitä tulee kuitenkin ilmetä ainakin:
- Potilaan nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot
- Potilasvakuutuskeskuksen käsittelytunnus
- Miltä osin korvauksenhakija on tyytymätön Potilasvakuutuskeskuksen päätökseen tai maksettuihin korvauksiin
- Hoitopaikat, joista on hankittavissa asiaan liittyvä selvitys (esimerkiksi hoitopaikat, joissa komplikaation jälkihoito on tapahtunut)
Asiamiestä käytettäessä lautakunnalle tulee toimittaa valtakirja, jossa asiamies valtuutetaan hoitamaan asiaa lautakunnassa.
Asian käsittely lautakunnassa on maksutonta.
Lautakunnan ratkaisusuositus on suositus siitä, miten asia olisi lain mukaan ratkaistava. Lautakunta ei itse suorita suosittamiaan vahingonkorvauksia. Lautakunnan ratkaisusuositus annetaan tiedoksi Potilasvakuutuskeskukselle, joka harkintansa mukaan tekee asiassa uuden korvauspäätöksen. Potilasvakuutuskeskus noudattaa pääsääntöisesti lautakunnan ratkaisusuosituksia.
Korvauksenhakija voi nostaa korvausriitaa koskevan kanteen Potilasvakuutuskeskusta vastaan joko Helsingin käräjäoikeudessa taikka oman kotipaikkakuntansa käräjäoikeudessa. Kanne Potilasvakuutuskeskusta vastaan tulee nostaa kolmen vuoden kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon korvausratkaisusta.
Kanneaika keskeytyy lautakuntakäsittelyn ajaksi.