Käsittely potilasvahinko-osastolla
Menettely lautakunnassa on kirjallista. Asian käsittely perustuu lautakunnan saamaan ja hankkimaan kirjalliseen selvitykseen. Hankimme asian ratkaisemiseksi tarpeelliset selvitykset ja vastineet sen jälkeen, kun ratkaisusuosituksen pyytäjältä on saatu riittävät tiedot tapahtuneesta.
Pyydämme Potilasvakuutuskeskukselta asiaan liittyvän aineiston. Varaamme ratkaisusuosituspyynnön johdosta Potilasvakuutuskeskukselle sekä terveyden- ja sairaanhoitotoimintaa harjoittavalle mahdollisuuden antaa vastine.
Ilmoitettua vahinkoa koskevat potilasasiakirjatmerkinnät ovat tärkeä osa lautakunnan hankkimaa selvitystä. Hankimme myös tarvittavan asiaan liittyvän kuvantamismateriaalin (röntgenkuvat, magneettikuvat ym.) tai muun materiaalin (hampaiden kipsimallit, solu- tai kudosnäytelasit ym.).
Pyydämme tarvittaessa lääketieteellisen asiantuntijalausunnon. Ratkaisusuosituksen pyytäjälle ja muulle asianosaiselle varaamme tilaisuus lausua käsityksensä lautakunnan hankkimista selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian käsittelyyn.
Vuoden 2020 aikana keskimääräinen käsittelyaika oli noin vuosi. Yksittäisen vahinkoasian käsittelyaika saattaa kuitenkin olla lyhyempi tai merkittävästi pidempi asian laadusta tai laajuudesta riippuen. Keskimääräinen käsittelyaika ilmoitetaan ratkaisusuosituksen pyytäjälle lähetettävässä vahvistuskirjeessä.