Usein kysytyt kysymykset
Vahinkoilmoitus osoitetaan Potilasvakuutuskeskukselle www.pvk.fi, joka käsittelee asian ensivaiheessa. Potilasvakuutuskeskuksesta saa ohjausta vahinkoilmoituksen tekemiseen. Vahinkoilmoituksen voi pyytää puhelimitse Potilasvakuutuskeskuksesta tai sen voi tulostaa Potilasvakuutuskeskuksen internet-sivuilta. Hoitopaikkojen potilasasiamiehet avustavat tarvittaessa potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä.
Ratkaisusuositus annetaan Potilasvakuutuskeskuksen päätöksestä. Ratkaisusuosituspyynnön voi esittää vakuutuksenottaja, terveyden- ja sairaanhoitotoimintaa harjoittava, vakuutettu, vahinkoa kärsinyt ja muu korvaukseen oikeutettu.
Ratkaisusuosituspyynnön tekeminen ei vaadi asiamiehen käyttöä. Lautakunta käsittelee kaikki ratkaisusuosituspyynnöt tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti riippumatta siitä, onko suosituspyynnön tehnyt asianomainen itse vai hänen asiamiehensä.
Ratkaisusuositus annetaan Potilasvakuutuskeskuksen korvauspäätöksestä, ja yleensä siltä osin kuin se on saatettu lautakunnan käsiteltäväksi. Lautakunta voi käsitellä asiaa myös potilasvahingon korvausperusteen osalta, vaikka ratkaisusuositusta haettaisiin vain korvausten osalta. Lautakunta ottaa ratkaisusuosituksessaan kantaa vain niihin seikkoihin, joilla voidaan arvioida olevan merkitystä korvausasian käsittelyssä.
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalla ei ole toimivaltaa käsitellä hoitohenkilökunnan toimintaa tai käytöstä, siltä osin kuin sillä ei ole merkitystä korvausasian käsittelyn kannalta.
Saamaansa kohteluun tyytymätön voi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen tai tehdä asiasta muistutuksen hoitolaitokselle. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden yleinen ohjaus ja valvonta kuuluu asianomaisille aluehallintoviranomaisille sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira).
Ratkaisusuosituspyynnön voi tehdä vapaamuotoisesti. Ohjeet ratkaisusuosituspyynnön laatimiseksi löytyvät näiltä sivuilta. Hoitolaitosten potilasasiamiehet voivat tarvittaessa avustaa ratkaisusuosituspyynnön laatimisessa.
Lautakunta käsittelee kaikki ratkaisusuosituspyynnöt tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti riippumatta siitä, onko suosituspyynnön tehnyt asianomainen itse vai hänen asiamiehensä.
Keskimääräinen käsittelyaika vuonna 2020 oli noin vuosi. Asian vireille tulon jälkeen ratkaisusuosituspyynnön tekijälle lähetetään vahvistusilmoitus, jossa kerrotaan keskimääräinen käsittelyaika. Yksittäisten asioiden käsittelyaika saattaa kuitenkin olla lyhyempi tai merkittävästi pidempi asian laadusta ja laajuudesta riippuen.