Sähköpotkulauta - Oliko sähköpotkulauta liikennevakuutuslaissa tarkoitettu moottoriajoneuvo? LV 20/911
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Liikennevahinko-osasto
Täysistunto 23.4.2021
LV 20/911
LIIKENNEVAHINKO. MOOTTORIAJONEUVON LIIKENTEESEEN KÄYTTÄMINEN. OLIKO KYSEESSÄ LIIKENNEVAKUUTUSLAISSA TARKOITETTU MOOTTORIAJONEUVO?
Ratkaistavana kysymyksenä oli se, oliko sähköpotkulauta eli tässä tapauksessa ns. kevyt sähköajoneuvo liikennevakuutuslain 1 §:ssä tarkoitettu moottoriajoneuvo. Liikennevakuutuslain 1 §:stä ei selkeästi käy ilmi, ovatko nämä liikenteessä jatkuvasti yleistyvät laitteet liikennevakuutuslain soveltamispiirissä olevia moottoriajoneuvoja. Lautakunta päätyi siihen, että kyseistä sähköpotkulautaa ei tullut rinnastaa liikennevakuutuslaissa tarkoitettuun moottoriajoneuvoon ratkaisusuosituksessaan tarkemmin esitetyillä perusteilla. Kyseinen laite ei siis ollut liikennevakuutuslaissa tarkoitettu moottoriajoneuvo, vaikka säännöksen sanamuodon perusteella muukin tulkinta olisi mahdollinen.
Tapahtumatiedot
Vahinkoa kärsinyt kaatui kuljettaessaan Segway-merkkistä, Ninebot ES4-mallista sähköpotkulautaa liikenneväylällä. Vahinkoa kärsinyt menehtyi kaatumisen yhteydessä saamiinsa vammoihin.
Vahingosta oli haettu korvausta työntekijän vapaaehtoisesta vapaa-ajan tapa-turmavakuutuksesta. Lausuntopyynnössään Tapaturma-asiain korvauslautakunnalle vakuutuslaitos oli esittänyt vahingon korvaamista tapaturmavakuutuksesta vapaa-ajan tapaturmana.
Tapaturma-asiain korvauslautakunta oli todennut, ettei se anna lausuntoa asiassa ja kehotti vakuutuslaitosta pyytämään silloiselta liikennevahinkolautakunnalta lausunnon siitä, onko kyseessä liikennevakuutuslain tarkoittama liikennevahinko.
Lausuntopyyntö
Vakuutuslaitos viittasi Liikennevakuutuskeskuksen ja Traficomin tulkintoihin ja esitti kantanaan, ettei kyse ollut liikennevakuutuslaissa tarkoitetusta liikennevahingosta huomioon ottaen potkulaudan rakenteellinen enimmäisnopeus.
LAUTAKUNNAN RATKAISUSUOSITUS
Sovellettavat säännökset
Liikennevakuutuslain (460/2016) 1 §:n mukaan tässä laissa säädetään moot-toriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuvien henkilö- ja esinevahinkojen korvaamisesta sekä näiden vahinkojen varalta otettavasta liikennevakuutuksesta.
Liikennevakuutuslain 2 §:n
1) kohdan mukaan ajoneuvolla tarkoitetaan moottoriajoneuvoa, joka on tarkoitettu kulkemaan mekaanisella voimalla maata, mutta ei raiteita pitkin, sekä kytkettyä tai irrallista perävaunua ja
2) kohdan mukaan liikennevahingolla tarkoitetaan ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunutta henkilö- tai esinevahinkoa.
Ratkaisusuositus
Kysymys oli siitä, onko sähköpotkulaudan käyttämisestä aiheutunut vahinko katsottava liikennevakuutuslain 2 §:n tarkoittamaksi liikennevahingoksi. Riidatonta on, että kyseinen ajoneuvo oli ollut tapahtumahetkellä lain tarkoittamalla tavalla liikenteessä, ja että se oli liikkunut moottorinsa mekaanisella voimalla maata pitkin.
Jotta kysymys voisi olla liikennevahingosta, tulisi vahinkoseurauksen aiheutua moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Liikennevakuutuslaissa ei erikseen määritellä liikenteeseen käyttämisen käsitettä. Käsitteen sisältö on jätetty korvaus- ja oikeuskäytännön varaan. Lain 2 §:ssä tai liikennevakuutuslain esitöissä ei ole säännöksen sanamuotoa tarkemmin otettu kantaa siihen, mitä moottoriajoneuvolla tarkoitetaan.
Lähtökohtana liikennevakuutuslain soveltamisalaa arvioitaessa on pidettävä sitä, että liikennevakuutusjärjestelmä on luotu kattamaan niin sanotun liikenteellisen riskin aiheuttamia vahinkotilanteita. Liikenteeseen käyttämisen käsitettä määriteltäessä on siten arvioitava ajoneuvon käyttämisestä, sen ominaisuuksista ja käyttötavasta aiheutuvaa vahingon vaaraa liikenteessä. Vahingon on täytynyt aiheutua läheisesti ajoneuvon käyttämiseen liittyvästä yleisvaarallisesta ominaisuudesta, jotta kyse voisi olla liikenteeseen käyttämisestä liikennevakuutuslaissa tarkoitetulla tavalla.
Nyt kyseessä olevassa tapauksessa vahinkoa kärsinyt oli kuljettanut Segway- merkkistä Ninebot ES4 sähköpotkulautaa liikenneväylän reunaa ja kaatunut tuntemattomasta syystä pientareelle vammautuen vakavasti. Lautakunnalle on esitetty varsin niukat tiedot sähköpotkulaudan teknisistä ominaisuuksista. Laitetta myyvien yritysten internetsivuilla on osittain ristiriitaista tietoa mm. kyseisen mallin huippunopeudesta. Lausuntopyynnössä laitteen huippunopeu-deksi on mainittu 30 km/h. Lautakunnan sähköpotkulaudan maahantuoneen ja myyneen yrityksen edustajalta saaman tiedon mukaan kyseisen sähköpotkulaudan huippunopeus oli maksimikuormalla 25 km/h ja moottorin nimellisteho oli 300 W (maksimiteho 800 W). Kyseisen yrityksen edustajan mukaan tämän sisäkäyttöön ostetun sähköpotkulaudan ohjausyksikköön oli ohjelmoitu rajoite, joka on estänyt edellä mainittua korkeamman nopeuden käyttämisen. Näiden tietojen perusteella lautakunta katsoo, että kyseessä on ollut ns. kevyt sähköajoneuvo.
Vahingon tapahtumisaikaan kevyistä sähköisistä ajoneuvoista on säädetty ajoneuvolaissa (1090/2002), rikoslaissa (39/1889) ja tieliikennelaissa (267/1981).
Vuoden 2016 alusta voimaan tulleen ajoneuvolain säännöksen mukaan kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa, jonka moottorin suurin nimellisteho on enintään 1 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa. Tällaisia ajoneuvoja ovat esimerkiksi sähköiset potkulaudat, sähköiset tasapainolaudat, yksipyöräiset itsestään tasapainottuvat laitteet sekä sähköllä toimivat skootterit. Määritelmä on sama vuonna 2021 voimaan tulleessa ajoneuvolaissa (82/2021).
Ajoneuvolaissa kevyet sähköajoneuvot on suljettu moottorikäyttöisen ajoneuvon määritelmän ulkopuolelle niiden pienen moottoritehon ja matalan nopeuden johdosta. Teknisesti nämä ajoneuvot rinnastetaan ajoneuvolaissa polkupyörään. Liikennevakuutuskeskuksen ohjeistuksen mukaan yllä mainitut kevyet sähköiset liikkumisvälineet eivät ole liikennevakuuttamisvelvollisia.
Vastaavasti rikoslain 23 luvun 9 §:n mukaan joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.
Tieliikennelain (267/1981) mukaan kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla va-rustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita. Näin myös 1.6.2020 voimaantulleessa tieliikennelaissa (18/729).
Arvioitaessa kevyen sähköajoneuvon käyttäjälleen ja ulkopuolisille aiheuttamaa liikenteellistä vahingon vaaraa on huomiota kiinnitettävä mm. ajoneuvon teknisiin ominaisuuksiin, rakenteeseen, nopeuteen, käyttötapaan ja näitä ajo-neuvoja koskeviin liikennesääntöihin. Ottaen huomioon kevyen sähköajoneuvon tyypillinen käyttötapa ja sitä koskeva edellä kuvattu muu sääntely, lautakunta katsoi, ettei näiden ajoneuvojen pienitehoisen moottorin ja alhaisen nopeuden voida arvioida lisäävän merkittävästi vahinkoriskiä moottorittomaan ajoneuvoon verrattuna. Niiden käyttämisestä aiheutunutta vahinkoa ei ole näin ollen perusteltua katsoa liikennevakuutuslain tarkoittamaksi moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneeksi liikennevahingoksi. Aiheutunut vahinko ei siten ole liikennevakuutuslain nojalla korvattava liikennevahinko.
Lautakunta oli yksimielinen.