Ersättande av förarlön
Det är vedertaget att ersätta inte bara den nytta som användningen av ett fordon skulle ha medfört utan också den del av chaufförens lön som gått till spillo.
Rätt till ersättning för förarlön har ett företag som i sin anställning har en chaufför som inte kan arbeta som chaufför därför att ett fordon har skadats eller förstörts till följd av en trafikskada, och företaget trots detta är skyldigt att betala lön till chauffören.
Ersättning för förarlön betalas dock inte om företaget inte behöver betala lön till chauffören och inte heller om chauffören kan eller skulle ha kunnat fortsätta att arbeta som chaufför genom att köra ett annat fordon som företaget har i sitt bruk. Ersättningen för förarlön är antingen enkel eller dubbel beroende på om det skadade fordonet före trafikskadan användes regelbundet i ett eller två skift. Med fordon i företagsbruk avses här inte så kallade tjänstebilar.
Förarlönen ersätts inte separat under den tid för vilken ersättning för inkomstförlust betalas till chauffören med anledning av personskada. Om företaget har betalt sjuklön till chauffören, ersätts företaget för det utbetalda beloppet.
Enligt huvudregeln ska skador ersättas till fullt belopp. Därmed ska ersättningen för förarlön motsvara den uppkomna skadan utgående från en utredning som görs i varje enskilt fall. Som skada som ska ersättas betraktas i detta fall vid sidan av arbetstagarens lön också de så kallade lönebikostnaderna som arbetsgivaren ska betala.
År 2024 är normersättningen för förarlön 189,05 € per dag när fordonet används i ett enda skift. Om stilleståndstiden fördelar sig över två kalenderår tillämpas emellertid på var och en stilleståndsdag den ersättningsnorm som gällt respektive dag.
Ersättningen för förarlön är antingen enkel eller dubbel beroende på om fordonet använts i ett eller två skift per dygn.
Ersättningsnomen för förarlön kan med tillräcklig noggrannhet tillämpas också på ersättande av lönekostnaderna för trafiklärare i fråga om skolbilar.