Elsparkcykel - Var elsparkcykeln ett motorfordon som avses I trafikförsäkringslagen LV 20/911
Trafik- och patientskadenämnden
Trafikskadeavdelningen
Plenum 23.4.2021
LV 20/911
TRAFIKSKADA. ANVÄNDNING AV MOTORFORDON I TRAFIK. VAR DET FRÅGA OM ETT MOTORFORDON SOM AVSES I TRAFIKFÖRSÄKRINGSLAGEN?
Frågan som skulle avgöras var huruvida en elsparkcykel, i detta fall alltså ett s.k. lätt elfordon, är ett sådant motorfordon som avses i 1 § i trafikförsäkrings-lagen. Av 1 § i trafikförsäkringslagen framgår inte tydligt huruvida de här för-flyttningshjälpmedlen som blir allt vanligare i trafiken är motorfordon som hör till trafikförsäkringslagens tillämpningsområde. Nämnden kom fram till att den berörda elsparkcykeln inte skulle jämställas med ett i trafikförsäkringslagen avsett motorfordon och motiverade sin slutsats i rekommendationen till avgö-rande. Det var alltså inte fråga om ett motorfordon som avses i trafikförsäk-ringslagen, fastän bestämmelsen är formulerad så att även en annan tolkning vore möjlig.
Uppgifter om händelseförloppet
Den skadelidande föll omkull när hen körde en Segway elsparkcykel av modell Ninebot ES4 på en trafikled. Den skadelidande omkom av de skador hen ådrog sig vid olyckan.
Ersättning för skadan hade sökts från en frivillig olycksfallsförsäkring för fritid som tecknats för arbetstagare. I sin anhållan om utlåtande av Ersättningsnämnden för olycksfallsärenden hade försäkringsanstalten föreslagit att ska-dan skulle ersättas från olycksfallsförsäkringen som fritidsolycksfall.
Ersättningsnämnden för olycksfallsärenden konstaterade att den inte ger nå-got utlåtande i ärendet och uppmanade försäkringsanstalten att be den dåva-rande trafikskadenämnden ge ett utlåtande om huruvida det är fråga om en i trafikförsäkringslagen avsedd trafikskada.
Begäran om utlåtande
Försäkringsanstalten hänvisade till Trafikförsäkringscentralens och Traficoms tolkningar och meddelade att dess ståndpunkt var att det med beaktande av sparkcykelns högsta konstruktiva hastighet inte var fråga om en trafikskada som avses i trafikförsäkringslagen.
NÄMNDENS REKOMMENDATION TILL AVGÖRANDE
Tillämpliga bestämmelser
Enligt 1 § i trafikförsäkringslagen (460/2016) innehåller denna lag bestämmel-ser om ersättning för person- och sakskador som orsakas av användning av motorfordon i trafik och om trafikförsäkring som tecknas mot sådana skador.
Enligt 2 § 1 punkten i trafikförsäkringslagen avses med fordon ett motorfordon som är avsett att framdrivas med mekanisk kraft längs marken men inte på spår, samt en kopplad eller fristående släpvagn, och enligt 2 § 6 punkten i nämnda lag avses med trafikskada personskada eller sakskada som orsakats av användning av ett fordon i trafik.
Rekommendation till avgörande
Frågan gällde huruvida en skada som orsakats av användning av elsparkcykel ska betraktas som en i 2 § i trafikförsäkringslagen avsedd trafikskada. Det är ostridigt att fordonet i fråga när olyckan inträffade hade varit i trafik på det sätt som avses i lagen och att det hade framdrivits med motorns mekaniska kraft längs marken.
För att det ska kunna vara fråga om en trafikskada bör skadeföljden vara or-sakad av användning av ett motorfordon i trafik. I trafikförsäkringslagen defi-nieras inte begreppet användning i trafik. Begreppets innehåll har utformats utifrån ersättnings- och rättspraxis. Varken i lagens 2 § eller i trafikförsäkringslagens förarbeten har det tagits närmare ställning än i bestämmelsens ordalydelse till vad som avses med motorfordon.
När trafikförsäkringslagens tillämpningsområde bedöms bör utgångspunkten vara att trafikförsäkringssystemet har skapats för att täcka skadesituationer som orsakas av den s.k. trafikrisken. När begreppet användning i trafik definieras ska man därför bedöma den skaderisk i trafiken som fordonets användning, egenskaper och användningssätt medför. Skadans uppkomst ska ha haft ett nära samband den allmänfarliga egenskap som anknyter till användning av fordon för att det ska kunna vara fråga om användning i trafik på det sätt som avses i trafikförsäkringslagen.
I det aktuella fallet hade den skadelidande kört en Segway elsparkcykel av modell Ninebot ES4 längs trafikledens kant och av okänd orsak fallit omkull på vägrenen, varvid hen ådrog sig allvarliga skador. Nämnden har fått synnerligen knapphändiga uppgifter om elsparkcykelns tekniska egenskaper. På webbplatserna för företag som säljer elsparkcykeln finns det delvis motstridig information bl.a. om topphastigheten för modellen i fråga. I begäran om ut-låtande nämns att elsparkcykelns topphastighet är 30 km/h. Enligt uppgifter som nämnden fått av en representant för det företag som importerat och sålt elsparkcykeln var modellens topphastighet med maxlast 25 km/h och motorns märkeffekt 300 W (maximal effekt 800 W). Enligt företagsrepresentanten hade det i styrenheten för den berörda elsparkcykeln som köpts för inomhusbruk programmerats in en begränsning som hindrade hastigheten från att överstiga den nämnda hastigheten. Utgående från de här uppgifterna anser nämnden att det var fråga om ett s.k. lätt elfordon.
När skadan inträffade föreskrevs det om lätta elfordon i fordonslagen (1090/2002), strafflagen (39/1889) och vägtrafiklagen (267/1981).
Enligt en fordonslagsbestämmelse som trädde i kraft vid ingången av år 2016 avses med lätt elfordon ett sådant fordon med elmotor vars motor har en märkeffekt på högst 1 kilowatt och vars konstruktiva hastighet är högst 25 km/h. Sådana fordon är t.ex. elsparkcyklar, elektriska balansbrädor, självbalanserande enhjuliga fordon samt elskotrar. Samma definition används i den fordonslag som trädde i kraft år 2021 (82/2021).
I fordonslagen har lätta elfordon uteslutits ur definitionen av motordrivet fordon på grund av att deras motoreffekt är liten och hastighet låg. Tekniskt jämställs de här fordonen i fordonslagen med cyklar. Enligt anvisningar som Trafikförsäkringscentralen meddelat behöver trafikförsäkring inte tecknas för nämnda lätta förflyttningshjälpmedel med elmotor.
På motsvarande sätt föreskrivs i 23 kap. 9 § i strafflagen att en vägtrafikant som för ett motorlöst fordon, en motoriserad cykel eller ett lätt elfordon under påverkan av alkohol eller annat rusmedel och därigenom äventyrar någon annans säkerhet, ska dömas till böter eller till fängelse i högst tre månader för trafikfylleri med motorlöst fordon.
Enligt vägtrafiklagen (267/1981) ska de trafikregler och de trafikanordningar som gäller cyklister iakttas vid körning med lätta elfordon och motoriserade cyklar. Det här föreskrivs även i den vägtrafiklag som trädde i kraft den 1 juni 2020 (729/2018).
När det bedöms vilken trafikmässig skaderisk lätta elfordon föranleder sina användare och utomstående gäller det att beakta bl.a. fordonets tekniska egenskaper, konstruktion, hastighet, användningssätt och trafikreglerna för de här fordonen. Med beaktande av det typiska sättet att använda lätta elfordon och den ovan beskrivna övriga reglering som gäller dem ansåg nämnden att det, på grund av dessa fordons lågeffektmotor och låga hastighet, inte kan bedömas att skaderisken i fråga om dem är betydligt högre än för ett fordon utan motor. Det är därmed inte befogat att anse att en skada som användningen av dem har orsakat är en sådan i trafikförsäkringslagen avsedd trafikskada som orsakats av användning av motorfordon i trafik. Skadan är därmed inte en trafikskada som ska ersättas med stöd av trafikförsäkringslagen.
Nämnden var enig.