Medvållande. Förvägrande av ersättning. Framförandet av ett fordon på is LV 21/629
I ärendet var det fråga om att bedöma om även andra omständigheter än berusningstillståndet hade bidragit till att en berusad person som körde en minibuss på isen omkom. Trots att ingen utredning fanns om de händelser som hade föregått skadan hade det också förblivit outrett att någon annan omständighet än berusningstillståndet skulle ha bidragit till att minibussen sjönk. Därför var förarens död inte en ersättningsgill trafikskada.
Plenum 21.3.2022
Medvållande.
REDOGÖRELSE ÖVER SKADAN
Trafikskadan inträffade när en minibuss kördes på havsisen vid Estlands kust. Isen gav vika, fordonet sjönk och föraren omkom.
BEGÄRAN OM REKOMMENDATION
Försäkringsbolaget konstaterade i sin begäran om rekommendation att alkoholhalten i förarens blod hade överstigit 1,2 promille vid tidpunkten för skadefallet. På grund av berusningstillståndet var det möjligt att betala ersättningar endast till den del som övriga omständigheter bidragit till skadan. Ersättning skulle inte betalas från trafikförsäkringen, eftersom det inte hade visats att övriga omständigheter som avses i trafikförsäkringslagen hade bidragit till skadan.
REKOMMENDATION TILL AVGÖRANDE
Enligt 1 § 1 mom. i trafikförsäkringslagen (460/2016) innehåller den lagen bestämmelser om ersättning för person- och sakskador som orsakas av användning av motorfordon i trafik.
I 48 § 1 mom. i trafikförsäkringslagen föreskrivs att om den skadelidande vid tidpunkten för skadefallet har framfört fordonet i ett sådant tillstånd att alkoholhalten i hans eller hennes blod under körningen eller därefter uppgår till minst 1,2 promille eller han eller hon har minst 0,53 milligram alkohol per liter i sin utandningsluft, eller hans eller hennes förmåga att utföra de prestationer som uppgiften kräver är kännbart nedsatt av påverkan av något annat berusningsmedel än alkohol eller av samverkan mellan alkohol och något annat berusningsmedel, ersätts den personskada han eller hon tillfogats endast till den del som övriga omständigheter bidragit till skadan.
Enligt 1 § i lagen om trafik- och patientskadenämnden (959/2019) har nämnden till uppgift att ge rekommendationer till avgörande och avge utlåtanden i enskilda ersättningsärenden enligt trafikförsäkringslagen (460/2016), lagen om rehabilitering som ersätts enligt trafikförsäkringslagen (626/1991) och patientförsäkringslagen (948/2019) och att vid behov också ge allmänna rekommendationer om tillämpningen av dessa lagar. Nämnden har i syfte att förenhetliga ersättningspraxis i fråga om trafikskador meddelat ersättningsinstruk-tioner som den vid sidan av de framlagda utredningarna har beaktat när den gett utlåtandet.
I nämndens ersättningsinstruktioner konstateras det att om föraren av ett motorfordon vid tidpunkten för skadefallet har varit påverkad av alkohol eller något annat berusningsmedel eller av samverkan mellan alkohol och något annat berusningsmedel och detta har ett orsakssamband med skadan, ska ersättning för förarens personskador förvägras eller ersättningen sänkas. Ersättning kan betalas bara av särskilda orsaker, om det hos föraren konstateras en alkoholhalt på minst 1,2 promille i blodet eller minst 0,53 milligram alkohol per liter i utandningsluften.
Sänkningen gäller både eventuella ersättningar som ska betalas till den skadelidande själv och kostnadsersättningar som ska betalas till följd av döds-fallet samt ersättningar för förlust av underhåll.
Utredningen om trafikskadan är knapphändig. En minibuss hade kört på havsisen och sjunkit genom den. Föraren och tre passagerare omkom. Minibussen sjönk inte på en officiell isväg utan på naturis. Enligt polisen i Estland inträffade olyckan i hamnen. Det fanns ingen utredning om varför minibussen körde ut på isen eller hurdana isförhållandena och de andra omständigheterna var.
Den ersättning som betalas enligt trafikförsäkringslagen förvägras helt och hållet enligt 48 § 1 mom. I trafikförsäkringslagen, om en skadelidande vid tidpunkten för skadefallet har framfört fordonet i ett sådant tillstånd att alkoholhalten i hans eller hennes blod uppgår till minst 1,2 promille. Då ersätts den personskada han eller hon tillfogats endast till den del som övriga omständigheter bidragit till skadan.
Enligt dödsattesten hade alkoholhalten i förarens blod varit 2,29 mg/g, och alkoholhalten i glaskroppsvätskan hade varit 2,94 mg/g. Halterna är av motsvarande storlek uttryckta i promille.
Nämnden konstaterar att framförandet av ett fordon på is i och för sig inte kan anses vara en omständighet som ger rätt att förvägra ersättning eller ens att sänka den. Bedömningen av oaktsamhetens art och berusningstillståndets inverkan ska alltid göras från fall till fall, utgående från den erhållna utredningen om omständigheterna. Till exempel är det inte i sig ett bevis för att föraren har varit oaktsam att en bil som understiger viktbegränsningen på en isväg sjunker efter att isen har brustit.
Enligt nämndens uppfattning var förarens berusningstillstånd så kraftigt att det måste ha försvagat förarens körförmåga och möjligheter att förutse eller beakta de risker som är förknippade med körning på isen. Fastän det för nämnden inte har lagts fram någon utredning om den exakta platsen för händelsen eller om snö- eller isförhållandena där finns det å andra sidan inte heller någon utredning om att skadan skulle ha orsakats av någon annan omständighet så att skadan skulle ha inträffat oberoende av förarens berusningstillstånd. Därmed kan det anses att skadan berott uteslutande på att föraren i sitt kraftiga berusningstillstånd gjorde en felbedömning när hen gav sig ut på havs-isen.
På basis av de inlämnade utredningarna anser nämnden att föraren när skadefallet inträffade hade minst 1,2 promille alkohol i blodet när hen körde fordonet och att detta hade ett orsakssamband med trafikskadans uppkomst. Utgående från dessa uppgifter anser nämnden att övriga omständigheter inte har bevisats ha bidragit till skadans uppkomst. Därmed ska varken ersättning för kostnader för förarens begravning eller ersättning till de anhöriga för förlust av underhåll betalas från försäkringen.
Om det i ärendet läggs fram ny exaktare utredning om de förhållanden under vilka trafikskadan inträffade kan ärendet omprövas.
Nämnden var enig.