Patientskador
Nämndens avdelning för patientskador har i uppgift att ge en rekommendation till avgörande i fråga om huruvida det vid undersökning, vård eller försummelse av sådan har uppkommit en sådan ersättningsgill personskada som avses i patientskadelagen. Avdelningen för patientskador sköter också ärenden som gäller ersättning för yrkesinriktad rehabilitering.
En anmälan om patientskada ska i första hand tillställas Patientförsäkringscentralen. Om Patientförsäkringscentralen inte har handlagt ersättningsärendet i begäran om rekommendation till avgörande överför nämnden behandlingen av ärendet till Patientförsäkringscentralen. Personen som begärt rekommendationen till avgörande informeras om att ärendet överförts.
Trafik- och patientskadenämnden kan behandla ett ärende också när det gäller grunden för ersättningen, även om begäran om rekommendation till avgörande endast gäller ersättningsbeloppen.
En begäran om rekommendation till avgörande ska göras inom den tid som anges i Patientförsäkringscentralens anvisningar för ändringssökande.
Nämndens avgörande är en rekommendation om hur ett ärende borde avgöras enligt lagen. I sin rekommendation tar nämnden endast ställning till omständigheter som kan antas ha betydelse vid handläggningen av ett ersättningsärende. Nämnden betalar inte själv de skadestånd den rekommenderat. Nämndens rekommendation till avgörande delges Patientförsäkringscentralen, som fattar ett nytt ersättningsbeslut i ärendet enligt eget gottfinnande. I praktiken följer Patientförsäkringscentralen i de flesta fall nämndens rekommendationer till avgörande.
Begäran om rekommendation till avgörande
Begäran om rekommendation kan göras på en utskrivbar blankett eller formuleras fritt.
Hämta blanketten i PDF-format
En begäran om rekommendation till avgörande ska göras skriftligen. Begäran kan formuleras fritt. Av begäran ska dock framgå åtminstone
- Patientens namn, personbeteckning och kontaktuppgifter
- Patientförsäkringscentralens handläggningskod
- Till vilken del den ersättningssökande är missnöjd med Patientförsäkringscentralens beslut eller med de betalda ersättningarna
- De vårdinrättningar från vilka tilläggsutredning kan erhållas (till exempel de vårdinrättningar där komplikationens eftervård har givits)
När du anlitar ett ombud ska nämnden tillställas en fullmakt, enligt vilken ombudet befullmäktigas att sköta ärendet vid nämnden.
Nämndens handläggning av ärendet är kostnadsfri.
Nämndens rekommendation till avgörande är en rekommendation om hur ett ärende borde avgöras enligt lagen. Nämnden betalar inte själv de skadestånd den rekommenderat. Nämndens rekommendation till avgörande delges Patientförsäkringscentralen, som fattar ett nytt ersättningsbeslut i ärendet enligt eget gottfinnande. Patientförsäkringscentralen följer i regel nämndens rekommendationer till avgörande.
En ersättningssökande kan väcka talan mot Patientförsäkringscentralen i en ersättningstvist vid Helsingfors tingsrätt eller tingsrätten på den ersättningssökandes hemort. Talan mot Patientförsäkringscentralen ska väckas inom tre år från det att parten har informerats om ersättningsbeslutet.
Tiden för väckande av talan avbryts under behandlingen i nämnden.