Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
Förfarandet i nämnden är skriftligt. Behandlingen av ärendet grundar sig på den skriftliga utredning som nämnden har fått eller skaffat. Vi skaffar de utredningar och genmälen som behövs för att avgöra ärendet efter att den som begärt rekommendationen till avgörande har lämnat tillräcklig information om händelsen.
Vi ber Patientförsäkringscentralen om material med anknytning till ärendet. Vi ger Patientförsäkringscentralen och utövaren av hälso- och sjukvårdsverksamhet möjlighet att avge genmäle till följs av begäran om rekommendation till avgörande.
Anteckningarna i patientjournalen angående den anmälda skadan är en viktigt del av nämndens utredning. Vi skaffar också nödvändigt bildmaterial som anknyter till ärendet (såsom röntgen- och magnetbilder) eller annat material (såsom gipsmodeller av tänderna, cell- eller vävnadsprover).
Vi ber vid behov om ett medicinskt sakkunnigutlåtande. Vi ger den som begärt rekommendationen till avgörande och andra parter tillfälle att ta ställning till de utredningar som nämnden har skaffat och som kan påverka behandlingen av ärendet.
År 2020 var den genomsnittliga behandlingstiden cirka ett år. Behandlingstiden för ett enskilt skadeärende kan dock vara kortare eller betydligt längre, beroende på typen av ärende och dess omfattning. Den genomsnittliga behandlingstiden anges i det bekräftelsebrev som skickas till den som begärt rekommendationen till avgörande.