Vanliga frågor och svar
En skadeanmälan skickas till Patientförsäkringscentralen www.pvk.fi, som i första hand tar ställning till ärendet. Patientförsäkringscentralen ger råd om hur du gör en skadeanmälan. Du kan beställa en skadeanmälningsblankett per telefon från Patientförsäkringscentralen eller skriva ut blanketten på Patientförsäkringscentralens webbplats. Vårdinrättningens patientombudsmän kan vid behov hjälpa dig att fylla i patientskadeanmälan.
En rekommendation till avgörande ges över Patientförsäkringscentralens beslut. En rekommendation kan begäras av försäkringstagaren, den som idkar hälso- och sjukvård, den försäkrade, den skadelidande eller övriga ersättningsberättigade.
En rekommendation till avgörande ges över Patientförsäkringscentralens ersättningsbeslut och i allmänhet till den del ärendet har lämnats till nämnden för behandling. Nämnden får behandla ett ersättningsärende också när det gäller grunden för ersättning av patientskada, även om begäran om rekommendation till avgörande endast gäller ersättningarna. I sin rekommendation tar nämnden endast ställning till omständigheter som kan antas ha betydelse vid handläggningen av ett ersättningsärende.
Trafik- och patientskadenämnden har inte behörighet att handlägga ärenden som gäller vårdpersonalens agerande eller handlande till den del det inte är av betydelse för avgörandet av ett ersättningsärende.
Om du är missnöjd med bemötandet kan du kontakta patientombudsmannen eller göra en anmärkning till vårdinrättningen. Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) och regionalförvaltningsverken har hand om den allmänna styrningen av och tillsynen över yrkespersoner och organisationer inom hälso- och socialvården.
En begäran om rekommendation till avgörande kan formuleras fritt. Anvisningar för uppgörandet av en begäran om rekommendation finns på dessa sidor. Vid behov kan också vårdinrättningarnas patientombudsmän hjälpa dig med att göra upp en begäran.
Nämnden behandlar begäran om rekommendation till avgörande opartiskt och likvärdigt oavsett om en begäran om rekommendation har gjorts av en part i ärendet själv eller ett ombud.
Den genomsnittliga handläggningstiden 2020 var cirka ett år. Efter att ärendet har anhängiggjorts vid nämnden skickas ett bekräftelsebrev till den som begärt rekommendationen. Den genomsnittliga handläggningstiden framgår av brevet. Behandlingstiden för enskilda ärenden kan dock vara kortare eller betydligt längre, beroende på typen av ärende och dess omfattning.