Förfarande i trafikskadeärenden
Försäkringsbolagets begäran om rekommendation till avgörande
Om ett ersättningsärende inte har avgjorts genom en domstols eller besvärsnämnds dom eller beslut som vunnit laga kraft, ska försäkringsbolaget begära rekommendation till avgörande av trafik- och patientskadenämnden innan det ger sitt beslut, när ärendet gäller
1) fortlöpande ersättning som betalas på grundval av bestående inkomstförlust eller dödsfall, eller dess kapitalvärde om ersättningen i stället betalas som engångsersättning,
2) förhöjning eller sänkning av fortlöpande ersättning med stöd av 5 kap. 8 § i skadeståndslagen,
3) ersättning för men, om skadan är svår,
4) rättelse av ett oriktigt beslut till en parts nackdel, om parten inte samtycker till rättelsen av felet; rekommendation till avgörande behöver dock inte begäras om felet är uppenbart och det har orsakats av en parts eget förfarande eller om det är fråga om ett uppenbart skriv- eller räknefel.
Om försäkringsbolagets beslut avviker från nämndens rekommendation till avgörande till ersättningstagarens nackdel, ska försäkringsbolaget foga rekommendationen till sitt beslut och delge nämnden beslutet.
Om ett domstolsavgörande som vunnit laga kraft har meddelats i ett ersättningsärende, får trafik- och patientskadenämnden inte behandla ärendet till den del det har avgjorts vid domstol.
Ett försäkringsbolag får begära rekommendation till avgörande och en domstol får begära utlåtande av nämnden medan de behandlar ett ersättningsärende.
Begäran om rekommendation till avgörande och avgivande av genmäle
Till de grundläggande uppgifterna i försäkringsbolagets begäran om rekommendation till avgörande och genmäle hör uppgifter som är nödvändiga för att identifiera ärendet och parterna: namn, personbeteckning, adress, dag då skadan inträffade.
Av begäran om rekommendation till avgörande ska framgå om skadan i fråga också är en skada enligt lagen om olycksfallsförsäkring, och vilket försäkringsbolag som har ersättningsansvaret. Eventuella utlåtanden och beslut från nämndens och domstolens behandlingar som ingår i olycksfallsförsäkringssystemet ska bifogas handlingen.
I begäran om rekommendation till avgörande ska tydligt anges vilket ersättningsärende begäran gäller och om trafikskadeärendet har behandlats i nämnden eller domstol tidigare samt till vilka delar och när ärendet har behandlats. Försäkringsbolaget ska dessutom lämna namn på och kontaktuppgifter för den person som sköter ärendet.
Varje ersättningsärende ska behandlas separat med vederbörlig motivering. Kalkyler över inkomstförlust ska också motiveras till den del de innebär behovsprövning till exempel med anknytning till fastställandet av årsinkomsten. Nödvändiga handlingar ska bifogas begäran om rekommendation till avgörande och en förteckning över bilagorna ska upprättas.
Den skadelidandes, försäkringstagarens eller övriga ersättningsberättigades begäran om rekommendation till avgörande
Den skadelidande, försäkringstagaren och övriga ersättningsberättigade har rätt att begära rekommendation till avgörande av trafik- och patientskadenämnden i ett ersättningsärende inom ett år från den dag då ett försäkringsbolag fattade sitt ersättningsbeslut.
När begäran om rekommendation till avgörande gäller ett ersättningsbeslut med stöd av lagen om rehabilitering som ersätts enligt trafikförsäkringslagen, ska begäran om rekommendation göras inom 30 dagar från det att ersättningsbeslutet fattats.
Om en fysisk person har begärt en rekommendation till avgörande, ska en motiverad rekommendation avges skriftligen senast 90 dagar från det att nämnden har haft tillgång till allt det material som behövs för att avge ett utlåtande. I ett ytterst komplicerat ärende får nämnden enligt prövning förlänga fristen på 90 dagar. Parterna ska då underrättas om att fristen har förlängts samt om den uppskattade tidpunkten för när ett utlåtande kommer att ges.
Den skadelidande eller någon annan av de ovan nämnda parterna som begärt en rekommendation till avgörande kan ta hjälp av en jurist för att sköta sitt ärende. Kostnaderna för detta betalas av parten som begärt rekommendationen till avgörande.
Hörande
Nämnden behandlar begäran om rekommendationen till avgörande efter att först ha hört den andra parten.
I ärenden där ett försäkringsbolag ber nämnden avge ett utlåtande ska försäkringsbolaget lämna en kopia av utlåtandet till den skadelidande, tillsammans med ändamålsenliga anvisningar för hur denne kan avge genmäle och lämna det till nämnden. Av begäran om rekommendation till avgörande ska framgå att försäkringsbolaget har handlat enligt detta.
Försäkringsbolaget ska delge parten som begärt rekommendationen till avgörande sitt genmäle till nämnden med tillhörande förteckning över bilagor, som bolaget avgett angående begäran. En anteckning om delgivningen ska göras i genmälet.
Vid behov sköter nämnden hörandet. Den skadelidande har en frist på 30 dagar för att lämna sitt genmäle. För försäkringsbolagets del är fristen för att lämna genmälet och handlingarna 21 dagar.
En eventuell förlängning av fristen ska begäras innan fristen löper ut. I begäran om förlängning av fristen ska anges orsaken till förlängningen samt hur länge parten önskar att fristen förlängs.
Nämnden informerar parterna om en eventuell förlängning av fristen.